Login in MijnOverheid
Op MijnOverheid kunt u berichten ontvangen van landelijke overheden, maar ook van uw eigen gemeente. In de speciale Berichtenbox van de overheid kunt u op een gemakkelijke manier al uw digitale post bewaren. U kunt hierbij bijvoorbeeld post verwachten van de Belastingdienst. Deze instantie kan u bijvoorbeeld per mail informeren wanneer u aangifte moet doen. Ook de brief over de verplichte APK-keuring van uw auto kunt u in deze digitale postbus verwachten. Vanuit uw gemeente zou u bijvoorbeeld een digitale brief kunnen ontvangen over afvalscheiding. Ook als u in het bezit bent van een hond, is het mogelijk dat u een brief krijgt in uw mailbox wat gaat over de hondenbelasting. Een digitale postbus is ideaal. Als u een keer iets nodig hebt, kunt u het altijd snel weer terugvinden. U hoeft geen mappen of dozen door te zoeken op zolder, de post is altijd beschikbaar op uw computer, laptop of telefoon. Op MijnOverheid kunt u ook alle persoonlijke gegevens inzien die de overheid over u tot haar beschikking heeft. Het is verstandig om deze gegevens regelmatig te controleren op juistheid. Denk hierbij aan uw adresgegevens, BSN en welke voertuigen u in bezit zou hebben. Als er iets niet klopt kunt u contact opnemen met de instantie van de overheid die hierover gaat. Zij zullen de gegevens zo spoedig mogelijk aanpassen. U kunt gebruik maken van MijnOverheid als u ouder bent dan 14 jaar, een BSN hebt, in het bezit bent van de Nederlandse nationaliteit of in Nederland woonachtig bent en de beschikking heeft over een DigiD-account.
Mijn.Overheid.nl
Als u in wilt loggen bij MijnOverheid bezoekt u eerst de website Mijn.Overheid.nl. Hierbij heeft u de keuze om direct in te loggen of om aan te geven dat u nieuw bent. Als u direct in wilt loggen kunt u dit doen door gebruik te maken van de Digid app. Deze app kunt u downloaden via Google Play of via de App Store. Als u via de app in wilt loggen bij MijnOverheid, kunt u door middel van een pincode inloggen. Ook kunt u inloggen door middel van een DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord. Heeft u nog geen DigiD? Klik op deze link
en vraag een DigiD en gebruikersnaam aan. U hoeft overigens niet steeds opnieuw in te loggen als u in een sessie verschillende instanties van de overheid bezoekt, u blijft namelijk ingelogd, dat is wel net zo handig,
Als u gaat inloggen bij Mijn.Overheid.nl is het verstandig om uw DigiD alvast bij de hand te hebben. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via de volgende link: https://digid.nl/aanvragen Hierbij kunt u een e-mailadres invullen en uw persoonlijke voorkeuren aangeven. Vervolgens kunt u door middel van de eerste keer inloggen uw account activeren. Als u voor de eerste keer hebt ingelogd worden uw persoonlijke instellingen bewaard en opgeslagen. Wel zo fijn als u de volgende keer inlogt, dan staat alles precies weer zoals u dit wilt. U kunt bijvoorbeeld aangeven van welke instanties u wel of geen digitale post wil ontvangen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u van bepaalde instanties het wel prettig vind als u de post nog ouderwets via de brievenbus blijft ontvangen.