Mijn belastingdienst

>> Direct inloggen >>

Jarenlang is het een onderwerp van vele discussies geweest: de blauwe envelop. De Belastingdienst communiceerde altijd per post en daarmee werd de blauwe envelop vaak een schrikbeeld. Moest je iets betalen, kreeg je iets terug, was het een boete of wilde de Belastingdienst iets anders van je weten. De tijden van de blauwe envelop zijn nagenoeg voorbij. Tegenwoordig regel je al je belastingzaken online bij Mijn Belastingdienst. Zo voorkom je niet alleen de blauwe envelop op de deurmat, maar zit je bovenal veel dichter op het juist en snel afhandelen van al je belastingzaken.

Mijn Belastingdienst: Overheidszaken online regelen

mijn belastingdienst inloggenMijn Belastingdienst is een onderdeel van een groter geheel van de online overheid. Onder de noemer MijnOverheid probeert de overheid het rijk en de burger dichter bij elkaar te brengen. Al je overheidszaken die voorheen per post, op kantoor of per telefoon geregeld dienden te worden, kunnen tegenwoordig online gedaan worden. Zo ook je belastingzaken. Je kunt na inloggen met Digid zien wat je status is bij de Belastingdienst: staan er nog betalingen open, krijg ik nog bedragen terug, of zijn er andere zaken die je moet regelen. Bovendien ontvang je er je post in je Berichtenbox, wat een hoop papierwerk scheelt. Bovendien zit je bovenop je belastingzaken, omdat je geen post of andere berichtgeving hoeft af te wachten. Zo houd je continu overzicht over al je belastingzaken.

Inkomstenbelasting aangifte via Mijn Belastingdienst

Eén van de meest gebruikte voorzieningen van de inlogomgeving is het doen van een aangifte inkomstenbelasting. Via het inlogmenu vind je voor alle recente jaren informatie over je inkomstenbelasting. Je kunt je aangiftes en bijbehorende details inzien. Zo kun je eenvoudig controleren hoe je inkomstenbelasting er in de afgelopen jaren uitgezien heeft. Ook vind je er per jaar een overzicht van de correspondentie over je inkomstenbelasting tussen jou en de Belastingdienst. Alle beschikbare informatie kan jou helpen in het vereenvoudigen van je toekomstige aangiftes.

Aangifte doen

Als het tijd is om een aangifte inkomstenbelasting te doen, dan seint de Belastingdienst je hierover in. Je kunt deze meldingen inzien als je aangifte mag doen over het afgelopen jaar. De voortgang van deze aangifte wordt bewaakt in Mijn Belastingdienst. Zo kun je te allen tijde je aangifte pauzeren en later verdergaan. Na het doen van een aangifte inkomstenbelasting wordt duidelijk of je geld terugkrijgt van de Belastingdienst, of juist moet bijbetalen. In beide gevallen voorziet de Belastingdienst je van informatie over de uitvoer van uit- of terugbetaling. In het laatste geval kun je in de inlogomgeving direct betalingsregelingen treffen, om zo een voor jou voorspoedige afwikkeling te bewerkstelligen.

Digitaal gemak via Mijn Belastingdienst

Bovendien word je aangifte tegenwoordig nog makkelijker gemaakt, omdat de Belastingdienst in staat is om online alvast gegevens voor je in te vullen. Hierdoor vul je je aangifte inkomstenbelasting makkelijker in en krijg je ook sneller bericht over eventuele terug- of bijbetaling. Bovendien doet sinds enkele jaren de app zijn intrede, waarmee je handig je aangifte kunt afhandelen op je smartphone. Al je digitale handelingen worden overzichtelijk bijgehouden in Mijn Belastingdienst.

Voorlopige aangifte doen 

Ook kun je ervoor kiezen om een voorlopige aangifte te doen over het lopende jaar. Je vult je tot dan toe bekende gegevens in waarmee de Belastingdienst alvast aan het rekenen slaat. Hiermee voorkom je dat je voor eventuele verrassingen komt te staan in het geval van terugbetalingen. Anderzijds kun je wellicht al anticiperen op teruggave van belastinggeld. Let er hierbij wel op dat er gedurende het jaar altijd zaken kunnen veranderen en dat de Belastingdienst altijd een definitieve berekening maakt voordat het bekendmaakt of je geld terug moet betalen of mag ontvangen.

Andere geldzaken online regelen

Niet alleen het aangeven van je inkomstenbelasting kan online geregeld worden. Ook vind je er veel informatie over andere geldzaken. Zo is het altijd mogelijk om je actuele gegevens online door te geven aan de Belastingdienst. Hiermee kan er altijd op een juiste manier met je gegevens omgegaan wordt. Ook heeft de Belastingdienst zo altijd je correcte rekeningnummer in handen om heffingen en uitbetalingen te regelen. Voor sommige geldzaken kunnen specifieke data nuttig zijn. Op Mijn Belastingdienst vind je een overzicht van alle data van uitbetaling die je kunt verwachten van de Belastingdienst. Ook als je in termijnen betaalt, kun je inzien wat het verloop van deze termijnen is. Uiteraard gaat dit ook op voor termijnen van uitbetaling. Mochten er zich afwijkingen voordoen, bijvoorbeeld als gevolg van feestdagen, dan word je hiervan ook op de hoogte gehouden in Mijn Belastingdienst.

Machtigingen regelen via Mijn Belastingdienst

In sommige gevallen ben je zelf niet in staat om je belastingzaken te regelen. Dit kan fysieke redenen hebben, maar ook simpelweg omdat je voor langere tijd met andere bezigheden bezet bent. In dat geval kun je een vertrouwenspersoon aanwijzen die toegang krijgt tot Mijn Belastingdienst. Deze persoon kan net als jijzelf vele belastingzaken inzien, regelen en wijzigen. Omdat je belastingzaken draaien om persoonlijke en gevoelige informatie, is het noodzakelijk dat je een juiste keuze maakt in wie je machtigt. Deze persoon kun je vervolgens aanmelden en zal altijd zichtbaar zijn in Mijn Belastingdienst, zodat je zelf ook altijd controle houdt over je machtigingen. Voor de Belastingdienst is het eveneens duidelijk wie aansprakelijk gehouden kan worden voor het doen van bepaalde belastingzaken.

Mijn Belastingdienst & Veelgestelde vragen

Hoe eenvoudig het regelen van je belastingzaken ook wordt gemaakt met de online omgeving, het kan nog vele vragen oproepen. Om te voorkomen dat je zelf grondig onderzoek naar je belastingzaken moet doen door oude aangiftes door te spitten, of veelvuldig met de Belastingtelefoon te bellen, is er een uitgebreide lijst met veelgestelde vragen te vinden. Deze vragenlijst kan op verschillende manieren tot stand zijn gekomen. Veel vragen kunnen eerder al door andere mensen gesteld zijn. Blijkbaar levert een dergelijk onderwerp veel vragen op, zo mogelijk ook voor jou. Daarnaast kan het zijn dat de Belastingdienst zelf een aantal onderwerpen belangrijk of lastig vindt en je daarom alvast voorziet van antwoorden op toekomstige vragen. Ook voorziet de pagina met veelgestelde vragen je met handige links, die je doorsturen naar andere pagina’s websites van de overheid.