Inloggen DigiD

Om je overheidszaken online te regelen, moet je inloggen bij DigiD. Dit kan op de website van DigiD zelf, waarna je navigeert naar de desbetreffende instelling. Ook kun je op de eigen website van de instelling doorgeleid worden naar een extern inlogscherm van DigiD. In beide gevallen dien je te beschikken over je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Deze wordt bij de aanvraag van een DigiD per post verstuurd en is strikt persoonlijk. De aanvraag van een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord, bijvoorbeeld als je deze vergeten bent, verloopt eveneens per post.

Inlogscherm

Per inlogscherm van DigiD kan het verschillen hoeveel stappen je moet doorlopen om te kunnen inloggen. De meest gebruikte vorm is die van gebruikersnaam en wachtwoord. Ook kun je kiezen voor een aanvullende sms-controle. Bijkomend voordeel van de sms is dat de kans vergroot wordt dat degene die inlogt ook daadwerkelijk de houder van de gegevens is. Bij het inloggen, moet je immers de beschikking hebben over de telefoon die gekoppeld is aan de DigiD. Bij de aanvraag van een DigiD wordt een mobiel telefoonnummer gevraagd, die overeen moet komen met je andere persoonlijke gegevens. Door het versturen van een sms naar dit telefoonnummer, wordt degene die inlogt langs een extra beveiliging geleid. Pas na het invoeren van de sms-code kan het inloggen definitief worden gemaakt.

Beveiligde omgeving

Het inloggen bij DigiD vindt plaats in een beveiligde omgeving. Dit betekent dat de verbinding die DigiD met je computer maakt niet toegankelijk is voor derden. De gegevens die heen en weer verstuurd worden zijn versleuteld en kunnen alleen ingezien worden door jou en DigiD. Je kunt de beveiligde omgeving controleren door het slotje in je adresbalk. Ook vind je de toevoeging -s achter de http. Door op slotje te klikken, kun je zien of er een certificaat is van veiligheid is afgegeven voor de verbinding aan DigiD en door wie.

Sterk wachtwoord

Veilig inloggen bij DigiD ligt voor een groot deel aan je eigen gedrag. Naast het bewaren van je inloggegevens voor jezelf, is het zaak dat je wachtwoord zo sterk is dat deze niet te achterhalen is. DigiD helpt je mee om over deze veiligheid na te denken door eisen te stellen aan je wachtwoord. Zo mag je wachtwoord onder meer niet hetzelfde zijn als je gebruikersnaam. Verder moet het bestaan uit een kleine letter, een hoofdletter, een cijfer, een leesteken en minstens acht verschillende karakters in totaal. Omdat het wachtwoord voor je DigiD je naar veel persoonlijke informatie leidt, dien je ervoor te waken dat het je combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord puur en alleen voor DigiD gebruikt worden. Zo voorkom je dat bij het achterhalen van andere wachtwoorden je DigiD in ieder geval veilig blijft.

Activatie en herstel

Hoewel al je zaken via DigiD online verlopen, vindt de activatie van je DigiD per post plaats. Zo wordt verzekerd dat je vertrouwelijke inloggegevens aankomen op het adres dat jij bij de overheid hebt laten registeren. Binnen vijf werkdagen na aanvraag van je DigiD worden je inloggegevens en een activatiecode naar je adres gestuurd. Deze kun je vervolgens weer online invoeren om je DigiD te activeren. In het geval dat je je inloggegevens kwijtraakt, kun je dit online aangeven. Ook in dit geval worden de nieuwe gegevens per post verstuurd. Verder kan DigiD uit veiligheidsoverwegingen besluiten om gebruikers een nieuw, sterker wachtwoord te laten aanmaken.

Veelgestelde vragen

Het gebruik van DigiD kan je veel voordelen opleveren, omdat het al je overheidszaken online laat regelen. Toch blijft het zaak dat dit op een gestructureerde en vertrouwelijke manier gebeurt. Bovendien is niet iedereen even vakkundig met online diensten als DigiD. Voor alle soorten hulpvragen biedt DigiD een uitgebreide lijst aan veelgestelde vragen. Deze is te vinden op de website van DigiD en omvat verschillende categorieën. De eerste betreffen het activeren van DigiD, de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord, en de sms-controle. Voor mensen die DigiD vanuit het buitenland gebruiken, zijn er bovendien verschillende stappenplannen te vinden. Ook voor mensen die vragen hebben over de dienst DigiD op zichzelf, of over de veiligheid ervan, worden er veel vragen beantwoord. Op deze manier wordt DigiD voor iedereen zo toegankelijk mogelijk gemaakt.

Contact

Omdat je zeker wilt zijn dat het online regelen van je overheidszaken goed verloopt, kan het zijn dat je toch behoefte hebt aan wat persoonlijke begeleiding bij het inloggen bij DigiD. Hiertoe kun je contact opnemen met een klantenservice. Zo kun je gebruikmaken van een telefoonnummer dat dagelijks van ’s ochtends tot en met ’s avonds bereikbaar is. Ook is het mogelijk zaken per post te communiceren naar DigiD. Bovendien is DigiD actief op andere online media dan hun eigen website. Zo heeft DigiD een eigen account op Twitter, waar ze korte vragen op een snelle manier kunnen beantwoorden. Ook is er een e-mailservice waarbij je binnen twee werkdagen antwoord krijgt op je vragen.