Berichtenbox belastingdienst

Wanneer je inlogt bij Mijn Belastingdienst, kom je terecht op de hoofdpagina van je online omgeving. Op deze hoofdpagina staan de gegevens van de laatste keer dat je ingelogd bent, ter controle. Ook is er een logboek te vinden dan alle voorgaande bezoeken. Als je deze aanklikt zie je wie er ingelogd heeft, wanneer en welke acties er uitgevoerd zijn. Alle wijzigingen die aangebracht worden in Mijn Belastingdienst heb je op deze manier in beeld, om controle te houden over je persoonlijke gegevens. Ook kan het helpen als geheugensteun voor welke acties je al hebt uitgevoerd en welke niet, bijvoorbeeld als het gaat om je aangifte inkomstenbelasting.

Hoe werkt de berichtenbox?

Actuele berichten

Onder je inloggegevens vind je alle actuele berichten. Dit zijn berichten die aangeven of er een actie nodig is in Mijn Belastingdienst, of dat er nog een handeling openstaat. Je hebt hierbij de keuze om direct actie te ondernemen. Op deze manier biedt Mijn Belastingdienst een overzicht in al je handelingen omtrent belastingzaken en leidt het je direct naar de juiste plek om dit te regelen. Soms kan een actie vermeld worden die niet meer van toepassing is op je situatie, of simpelweg al verwerkt is. Dan kun je klikken op de verwijderknop. In dat geval zal Mijn Belastingdienst je niet langer herinneren aan de actie.

Mededelingen

Na het uitvoeren van een actie, is het vaak afwachten tot de Belastingdienst de actie verwerkt heeft. Als je bijvoorbeeld een aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan, kan het soms tot drie maanden duren voordat de Belastingdienst je aangifte definitief maakt. De status van dergelijke acties wordt bijgehouden als een mededeling in Mijn Belastingdienst. Deze mededelingen worden weergegeven onder je actuele berichten. Het kan zijn dat je meer wilt weten over de mededeling die gedaan wordt. Daarom wordt achter de mededeling de mogelijkheid gegeven meer informatie aan te klikken. Hierdoor word je bijvoorbeeld naar een pagina over inkomstenbelasting geleid.

Correspondentie

Actuele berichten en mededelingen worden weergegeven op de hoofdpagina van je online omgeving, omdat deze zaken betreffen die nog openstaan of in behandeling zijn. Ook kan het een bevestiging betreffen van een recente aanvraag of handeling. Als na verloop van tijd dergelijke berichtgeving niet langer relevant is, wordt deze gearchiveerd. Dit archief is terug te vinden als correspondentie. Alle uitwisseling tussen jou en de Belastingdienst wordt hierbij op een rij gezet. Het onderwerp van de correspondentie wordt weergegeven, waarna je kunt zien wie de afzender is geweest. Achteraan staat de datum van correspondentie. Zo kun je te allen tijde inzien welk contact je met de Belastingdienst hebt gehad en dus ook of bepaalde aanvragen verwerkt zijn in het verleden.

Overige pagina’s

Hoewel berichtgeving in Mijn Belastingdienst vrij overzichtelijk en eenduidig weergegeven wordt, kunnen bepaalde handelingen of mededelingen vragen bij je oproepen. Daarom worden in je berichtenbox van Mijn Belastingdienst relevante links weergegeven. Deze links leiden onder meer naar informatiepagina’s over het betreffende onderwerp van de correspondentie. Ook kan het zijn dat je naar aanleiding van de berichtgeving een andere overheidsinstantie nodig hebt. De websites van dergelijke instanties worden vaak ook overzichtelijk weergegeven.